FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt26/06/2006

Sambos rätt till gemensam bostad

För drygt 1 år sedan flyttade min dåvarande sambo ut ur vår gemensamt införskaffade hyreslägenhet i Stockholm. Jag har alltså sedan dess bott ensam i lägenheten, medan min fd sambo har bott i en andra hands lägenhet. Nu planerar jag att flytta till Malmö och vill därför använda lägenheten för ett byte. Min fd sambo motsätter sig detta och nu dividerar vi om vem som har störst rätt till lägenheten. Moraliskt sett anser jag att det är jag, eftersom jag flyttade upp till Stockholm för hans skull, men vad gäller rent juridiskt?

Lawline svarar

Hej, De rättsliga aspekter som skall tas i beaktande i ditt fall finns föreskrivna i Lagen (2003: 376) om sambors gemensamma hem (sambolagen) När ett samboförhållande upphör så skall på begäran av den ena eller båda samborna bodelning ske jämlikt 8 § sambolagen. Bodelningen omfattar sambornas gemensamma bostad och bohag om egendomen förvärvats för gemensamt bruk. Hyresrätten som det här är fråga om har vad jag förstår införskaffats för erat gemensamma begagnande. Vid bodelningen så görs en behovsprövning och den sambo som bäst behöver bostaden eller bohaget har rätt att få denna avräknad på sin lott, eller om värdet är ringa, som är fallet då det är fråga om en hyresrätt, utan avräkning då denna inte har något värde i sig. Fråga skulle då vara vem som bäst behöver bostaden i erat fall och därmed skall få denna på sin lott. Moraliska hänsyn, så som att du tidigare har flyttat från en annan stad tas inte med i bedömningen. Begäran om bodelning skall framställas inom ett år från att samboförhållandet upphört. Efter denna tid så har detta krav preskriberats. Det är således av stor vikt hur lång tid som har gått sedan din sambo flyttade ut ur lägenheten. Om det har gått mer än ett år så har rätten för att begära bodelning och därmed anspråk på lägenheten gått förlorad. Du kommer då att få rätt till lägenheten då din sambo har flyttat ut och inte framställt något anspråk på densamma. Om det har gått kortare tid så finns det möjlighet att begära bodelning och därmed en behovsprövning. Sambolagen finner du http://lagen.nu/2003:376 Vänligen,
Jenny LarseRådgivare