FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt09/07/2006

Särkullbarn, testamente och tilläggsbouppteckning

Min pappa dog 2005. Mamma gjorde bouppteckning som har registrerats hos skatteverket.Men 2006 berättar mamma att det finns ett särkullbarn, pappas, som inte fanns med i bouppteckningen. Hon berättar att pappa har ett testamente där även särkullbarnet finns med (ärva endast sin laglott), blir testamentet laglig om man gör tilläggsbouppt?Testementet gjordes av en juridik firma, eller kan särkullbarnet få 1/3 av pappas arv. Mamma sa att hos begravningsfirman sa de att testamentet kan hon riva, mamma hade ej någon uppgift om särkullbarnet senast hon hörde något var 1961,testamentet tänkte hon ej på under bouppteckningen.

Lawline svarar

Hej! Bouppteckningen måste göras om pga. felaktigheten. Detta görs genom tilläggsbouppteckning, Ärvdabalken 20 kap 10 §, se http://www.lagen.nu/1958:637. Om testamentet uppfyller formkraven (se ÄB 10 kap och 13 kap) finns det ingen anledning att det inte ska vara giltigt. Jag vet inte varför begravningsfirman sa att din mor skulle riva testamentet? Om det dessutom har gjorts av en juridisk firma är chansen mycket liten att det skulle förekomma formfel. Däremot borde din mor i bouppteckningen ha uppgett att det fanns ett särkullbarn eftersom hon visste det, det blir ju rätt besvärligt att göra om allting. Det finns även en regel i ÄB 15 kap 2 § som stadgar att man kan bli utan arv om man uppsåtligen undanhåller ett testamente. Detta torde dock inte vara aktuellt eftersom din mor förmodligen inte avsiktligen undanhöll testamentet. Särkullbarnet har självklart möjlighet att klandra testamentet enligt ÄB 14 kap 5 §. För att få framgång med klandertalan måste det visas vara ogiltigt enligt ovan nämnda ÄB 13 kap.
Kristine ErlandssonRådgivare