FrågaAVTALSRÄTTSkuldebrev26/12/2009

skuldebrev- vem kan upprätta ?

Måste ett skuldebrev godkännas av jurist för att gälla? Skall det bevittnas? Har betalat mer än min sambo vid bostadsköp. I övrigt vill vi att sambolagen skall gälla. Med vänlig hälsning

Lawline svarar

hej

Ett skuldebrev behöver ej bevittnas för att gälla eller godkännas av en jurist. Formkraven framkommer i skuldebrevslagen se här (https://lagen.nu/1936:81).

För löpande skuldebrev gäller då enligt 2 kap 11§ att det är ställt till innehavaren och då inte är personligt skulle man kunna säga, själva skulden är knutet till skuldebrevet och som ordet "löpande" antyder så är denna typ av skuldebrev till för att kunna säljas eller överlåtas på andra sätt.

Troligare är att det ni har är ett enkelt skuldebrev som är ställt till din sambo (viss man som lagen anger) och då främst fungerar som ett bevismedel, se bestämmelser i lagens tredje kapitel 26§.

sammanfattningsvis så behöver ni inte en jurist men jag vill dock varna för att det kan finnas fördelar om ni ber en kunnig upprätta handlingen. Det kan finnas aspekter ni ej tänkt på som bör finnas med.

med vänliga hälsningar

Klas EklundRådgivare