FrågaARKIVÖvrigt30/08/2009

skoluppgifter

Anders är 17 år gammal och ägare till en moped som han för ett år sedan köpte för de pengar han lyckats spara ihop efter träget sommarjobbande. Som mogen sjuttonåring tycker Anders emellertid att det är pinsamt att köra moped och dessutom behöver han pengar för att betala sin körkortsutbildning med. Han bestämmer sig därför att sälja mopeden för 3 000 kr. En spekulant anmäler sig: den motorintresserade fjortonåringen Berra. Anders och Berra träffas en onsdag eftermiddag bakom ortens korvkiosk. Berra betalar då 3 000 kr. i olika valörer (det sammanlagda sparkapitalet sedan konfirmation, jul och födelsedag) och Anders överlämnar mopeden. På fredagen upptäckte Anders\' och Berras föräldrar vad som hänt. Anders\' föräldrar blir mycket upprörda eftersom de sinsemellan planerat att Anders\' yngre syster Carin i sinom tid skulle få överta mopeden; Berras föräldrar blir först arga över sonens köp men övertygas så småningom att det nog var en ganska bra moped, trots allt. De beslutar därför att sonen får behålla den. Anders\' föräldrar kontaktar Berras föräldrar och vill nu tvinga fram en återgång av köpet. Bedöm rättsläget; kan Anders\' föräldrar tvinga Berras föräldrar att återlämna mopeden?

Lawline svarar

Hej desvärre hjälper inte lawline till med skoluppgifter. lycka till! Med vänlig hälsning
Klas EklundRådgivare