FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt28/06/2006

Muntligt avtal

Vi ingick som privatpersoner ett muntligt avtal med tre parter. Avtalet innebar vissa åtaganden samt kontraktsskrivning under vissa förutsättningar. Nu när förutsättningarna är uppfyllda och vi föreslagit kontraktsskrivning vill en av partena dra sig ur avtalet, med konsekvenser för de båda övriga parterna. Det finns vittnen som hört parten som vill dra sig ur ingå avtalet samt dokumentation på att denna part agerat i enlighet med avtalet under 3 månaders tid. Hur går vi vidare med detta för att exekvera avtalet eller få skadestånd?

Lawline svarar

Hej, Den avtalsrättsliga principen lyder "avtal skall hållas". Muntliga avtal är giltiga i samma utsträckning som skriftliga, bortsett från några undantagsfall. Att ett avtal är skriftligt är i allmänhet endast något som underlättar i bevishänseende. För att exekvera ert avtal alternativt utfå skadestånd kan ni välja att stämma den avtalsbrytande parten och i en rättegång åberopa de bevis ni har till stöd för att ett avtal är ingånget och vad det innebär. Lycka till,
Lawline RådgivareRådgivare