Angående beräkning av uppsägningstid vid hyra

Hej

Jag hyrde ut min lägenhet i andra hand. Hyresavtalet mellan mig och hyresgästen är ett tillsvidareavtal. I mars månad sade dock hyresgästen upp avtalet. Vi hade avtalat tre månaders uppsägningstid efter bostadsbolagens allmänna regler. Som jag uppfattade det så upphör hyresförhållandet den 31 juni, oavsett när hon sade upp avtalet i mars. Hon påstår dock att hyresförhållandet upphörde den 31 maj, då hon räknar tre månaders uppsägning från och med mars månad som, mars,april maj. Hur fungerar hyreslagen här? Har jag fel?

Lawline svarar

Hej,

De regler som reglerar uppsägningstid av hyresavtal på obestämd tid finns i jordabalken 12 kap. 4 § (se https://lagen.nu/1970:994#K12P4S1 ).

I första punkten i denna paragraf anges att hyresavtalet upphör att gälla "vid det månadsskifte som inträffar närmast efter tre månader från uppsägningen".

Detta innebär att om uppsägning sker i mars, låt oss som exempel säga den 15:e, så räknas tiden därifrån och tre månader framåt. Då hamnar vi på den 15:e juni. Sedan upphör avtalet att gälla vid närmaste månadsskifte EFTER tre månader, dvs 30 juni.

Med andra ord är uppsägningstiden tre månader med tillägg för de dagar som tillkommer fram tills nästkommande månadsskifte.

Med vänliga hälsningar

Erik OsmarkRådgivare