FrågaARKIVÖvrigt05/09/2009

Ta betalt för att bjuda på alkohol på fest

Hejsan Vi är en förening som anordnar en såkallad nollning, två veckor där vi tar hand om nya studenter och hittar på olika aktiviteter. Vi tänkte ta betalt en summa på ca 150kr första träffen och för dessa pengar tänkte vi köpa snacks, mat och öl/cider/vin samt även alkoholfria alternativ, som vi delar ut till de nya studenterna under dessa aktiviteter. Vi undrar ifall detta är lagligt eller om det är något vi måste tänka på för att inte bryta mot lagen?

Lawline svarar

Så länge alla är över 18 och ni har ett slutet sällskap är det inga problem att bjuda på alkohol. Att däremot ta betalt för alkohol är inte tillåtet eftersom man då behöver utskänkningstillstånd. Sedan kan det ju vara så att ni faktiskt inte tar betalt för alkoholen utan för ert eget arbete, snacks etc och att ni helt enkelt bjuder på alkoholen... Sedan ska ni även tänka på de skattemässiga aspekterna. Om ni gör någon vinst på det här ska den ju faktiskt beskattas. Om ni är en studentkår är ni förmodligen registrerad som en ideell föreningen och är då skattepliktig såsom sådan. Detta borde det finnas en kassör eller liknande som känner till. Hör av er om ni har ytterligare frågor Mvh
Lawline RådgivareRådgivare