Internationell dubbelbeskattning

Jag har haft inkomst av undervisning (ca 1 vecka) vid universitetet i Bern. Skall sådan inkomst beskattas i Schweiz eller Sverige?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej!

Vid besvarandet av din fråga utgår jag ifrån att du är bosatt i Sverige. Jag utgår även ifrån att din inkomst utgör skattepliktig tjänsteinkomst i Schweiz. Enligt 3:3 p.1 inkomstskattelagen är den som är bosatt i Sverige obegränsat skattskyldig. Detta innebär enligt 3:8 IL att du är skattskyldig för alla dina inkomster i Sverige och i utlandet vilket medför att du är skattskyldig för din undervisningsinkomst i Sverige.

Undantag från skattskyldighet vid vistelse utomlands finns i 3:9–13 IL. För att sexmånadersregeln skall bli tillämplig krävs främst att anställningen och vistelsen varat minst sex månader. Vid tillämpning av ettårsregeln fordras det att anställningen varat minst ett år i ett och samma land. Eftersom din utlandsvistelse endast varat ca en vecka torde inte dessa undantag bli tillämpliga. Skyldighet att betala skatt för dina inkomster i utlandet kan också vara begränsad genom dubbelbeskattningsavtal.

Även om du är skyldig att betala skatt i både Sverige och Schweiz kan din i Schweiz erlagda skatt komma att avräknas enligt lagen om avräkning av utländsk skatt eller kan dras av som en kostnad enligt 10:1 3st, 16:18-19 IL. Sammanfattningsvis kan sägas att även om du blir dubbelbeskattad så kommer du inte att betala mer skatt än du hade gjort om inkomsten intjänats i Sverige.

Hälsningar,

Gabriella RondahlRådgivare