FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt09/07/2006

Flyttstädning

Hej! Jag har hyrt en möblerad lägenhet i andra hand men ska nu flytta. Förstahandskontraktets innehavare har sagt upp lägenheten och skall flytta samtidigt som mig. Vems ansvar är det att flyttstäda? Är det verkligen jag som andrahandyresgäst som är skyldig att utföra en flyttstädning? Räcker det inte att jag lämnar den i samma skick som fick den? Det står inget på vårat andrahandshyreskontrakt om att jag ska utföra någon flyttädning, som vi båda har skrivit på. Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej! Avtal om hyra av lägenheter regleras i Jordabalkens 12 kapitel http://www.lagen.nu/1970:994. Där återfinns ingen regel om flyttstädning och följaktligen inte heller vem som har ansvaret för den. Detta är något som vanligtvis regleras i hyreskontraktet. Om det som i ditt fall inte finns reglerat i kontraktet får man dock säga att det är en allmän princip att flyttstädning skall ske av avflyttande hyresgäst, eller att lägenheten åtminstone återlämnas i samma skick som den mottogs. Att förstahandsinnehavaren skall flytta samtidigt som dig har här ingen större betydelse eftersom du förmodligen haft skyldighet att flyttstäda i vilket fall. Dock är det förstahandshyresgästen som kommer att ha det yttersta ansvaret gentemot hyresvärden ifall de inte skulle finna städningen tillfredsställande. Mvh
Lorraine SauvyRådgivare