Strafföreläggande

Ang. strafföreläggande: Om man inte kan erkänna det påstådda brottet men ändå accepterar att betala ett strafföreläggande och betalar - är då ärendet avslutat ?

Lawline svarar

Hej,

Regler om strafföreläggande finns i kapitel 48 Rättegångsbalken (RB)( https://lagen.nu/1942:740).

Ett strafföreläggande innebär att den misstänkte erkänner brottet och accepterar ett straff i form av böter, se 48:2 1 st. samt 48:9 RB. Förfarandet med strafföreläggande är dock frivilligt och den misstänkte kan välja att låta åklagaren väcka åtal, målet kommer då att prövas i en rättegång i stället.

Enligt 48:3 2 st. RB har ett godkänt strafföreläggande samma verkan som en dom som vunnit laga kraft. Detta innebär att strafföreläggandet inte kan överklagas och ärendet kan anses avslutat.

Vänligen,

Josefina BlomRådgivare