FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt30/07/2006

Villkor vid bostadsarrende

Hej, lite frågor om arrende. Har arrendetomt med fastighet, vilken vi äger, undrar nu vad vi har för rättigheter på tomten. Kan vi ta ner träd/buskar? Kan vi göra en extra altan? Kan vi sätta upp en pool som i sig inte kräver bygglov (kan moneras ner)? Om markägarens personliga åsikt är att han motsätter sig ovanstående, vad har vi då för rättigheter?

Lawline svarar

Hej! I det här fallet rör det sig troligen om bostadsarrende vilket regleras i jordabalkens 10:e kapitel, se http://www.lagen.nu/1970:994 Rättigheterna ni har beror på vad som står i arrendeavtalet. Det skall vara skriftligt och samtliga villkor måste finnas med i handlingen och även senare ändringar eller avtalstillägg måste dokumenteras i skriftlig handling, 8 kap 3 § st 1 JB. Ett avtal om bostadsarrende, som gäller för viss tid, måste sägas upp för att det skall kunna upphöra att gälla vid arrendetidens utgång, 10 kap. 3 § JB. Om du vill få till stånd en ändring av villkoren skall du meddela markägaren detta i den ordning som gäller för uppsägning, se sistnämnda paragraf. Om avtalet inte sägs upp gäller det på oförändrade villkor under nästa arrendeperiod. Blir det tvist om vilka villkor som skall gälla vid en förlängning av arrendeavtalet kan tvisten bli föremål för arrendenämndens prövning, se 10 kap. 6 a § jämfört med 9 kap. 10 § JB. I 8 kap 29 och 30 §§ JB stadgas att det i varje län ska finnas en arrendenämnd som har till uppgift att medla i arrendetvister. Du kan vända dig till arrendenämnden i ditt län om du vill att de ska ta upp ditt ärende, mer information samt blankett finner du http://www.dom.se/templates/DV_InfoPage____842.aspx Lycka till!
Kristine ErlandssonRådgivare