FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt23/07/2006

Nyttjanderätts ställning vid övergång av fastighet

En dödsbodelägare får en testamenterad nyttjanderätt till en byggnad på en fastighet. Dödsbodelägarna kan inte samsas om fastigheten och denna ska säljas på exekutiv auktion. Hur står sig den testamenterade nyttjanderätten gentemot en ny köpare, och hur bedömer man försäjningsvärdet om den står sig samt vad krävs för att nyttjanderätten skall vara gällande?

Lawline svarar

Det verkar här vara fråga om en offentlig auktion, ej en exekutiv auktion. Nyttjanderätters ställning vid en fastighets övergång till ny ägare regleras i Jordabalk 7 kap 11 – 21 §§, se http://www.lagen.nu/1970:994#K7P11. För att nyttjanderätten ska bestå räcker det med att förbehåll för rättigheten görs vid försäljningen. Nyttjanderätten står sig också om den är inskriven före försäljningen eller om köparen är i ond tro beträffande nyttjanderätten, dvs att han vetat om eller bort ha vetat om att fastigheten var belastad med nyttjanderätten. Vid arrende eller hyra står sig rättigheten även om ej förbehåll gjorts om upplåtelsen skett genom skriftligt avtal och tillträde ägt rum före försäljningen. Har den som säljer fastigheten inte gjort förbehåll för nyttjanderätten och står sig nyttjanderätten därför ej mot den nye ägaren ska säljaren ersätta rättighetshavaren dennes skada. Vad gäller värdet av fastigheten är det upp till en värderingsman att göra en bedömning. Generellt sänker en nyttjanderätt fastighetens värde. Lycka till!
Rådgivare