FrågaSKATTERÄTTÖvrigt16/07/2006

Beskattning av reavinst

Hej! Om man säljer en bostadsrätt med vinst och köper en ny minst lika dyr får man ju uppskov med reavinstskatten helt och hållet. Men vad händer exakt om man köper en billigare bostadsrätt? Säg att man köper en till 75% av värdet av den man säljer? Får man uppskov med 75% av reavinstskatten då och behöver man då bara betala skatt på 25% av reavinsten?

Lawline svarar

Hej, Du har helt rätt. När man säljer en fastighet och köper en ny får man uppskov med reavinsten och detta i förhållande till hur mkt den nya fastigheten kostar. Låt säga att du säljer en fastighet för 1000 000 kr och då gör en kapitalvinst på 500 000 kr, sedan köper du en ny lägenhet för 750 000 kr. Då kan du enbart räkna av 75% av reavinsten, dvs. 500 000 x 0.75 = 325 000. Hör gärna av dig om något är oklart. Mvh
Helena BergenheimRådgivare