FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt09/07/2006

preskriptionstid för bygglov

Ifall en byggnad varit uppförd av förra ägaren och den inte sökt bygglov vilken preskiptionstid gäller då?

Lawline svarar

Hej, Har frågan om påföljd för en överträdelse avseende bygglov inte tagits upp till överläggning hos byggnadsnämnden inom 10 år från det att överträdelsen begicks så skall i enlighet med 10 kap 27 § PBL (http://lagen.nu/1987:10#K10) inte byggnadsavgift eller tilläggsavgift för brottet tas ut. Vidare får inte byggnadsnämnden i dessa fall ansöka om handräckning eller besluta om föreläggande, exempelvis rivning. Denna preskriptionstid är dock inte tillämplig då det är fråga om ianspråktagande av bostadslägenheter för väsentligen annat ändamål, så som kontor eller hantverkslokal Vänligen,
Jenny LarseRådgivare