Ideella föreningar

Hej,

Jag är styrelseledamot i en idrottsförening bestående av två sektioner, nyligen har det uppkommit diskussioner om att dela föreningen. Vad händer med de gemensamma tillgångarna, finns någon rättslig praxis?

Lawline svarar

Hej.

Jag har försökt att finna någon praxis gällande fissioner av ideella föreningar men har tyvärr inte hittat någon.

Som du säkert redan är medveten om så finns det heller ingen specifik lag som reglerar ideella föreningar.

Man får istället med viss försiktighet se om lösningar kan återfinnas i lagen om ekonomiska föreningar eller om någon lösning går att söka i föreningens stadgar.

Jag undrar närmast om föreningen i dag är att ses som en förening eller om den egentligen redan är två föreningar?

Finns det endast en styrelse och ett par stadgar så är det en förening och de tillgångar som tillhör föreningen gör givetvis det.

Om det är frågan om att den nuvarande föreningen skall läggas ned för att ge utrymme åt två nya föreningar så finns det praxis för likvidationsförfaranden när det gäller ideella föreningar som liknar förfarandet för ekonomiska föreningar. Det verkar vara en svår fråga som du ställer för jag har inte funnit något rakt svar på din fråga i den juridiska litteraturen.

Jag hoppas att ni finner en bra lösning på ert problem.

Mvh/

Rådgivare