Prisberäkning vid utköp av gemensamt hus

Jag och min syster äger ett fritidshus tillsammans, nu vill jag sälja min hälft till henne. Huset köptes förr 100.000 och är nu värt 500.000. Hur räknar vi ut ett rättvist pris?

Lawline svarar

Hej,

Vad som är ett rättvist pris är naturligtvis svårt att säga. Jag skulle dock föreslå att ni, för enkelhetens skull, räknade i lotter snarare än absoluta siffror. Så är såväl bodelningsprocessen, arvsprocessen och samägandelagen uppbyggd.

I ert fall innebär det följaktligen att ni har rätt till hälften var och din andel är alltså värd 250.000 kronor. Beroende på vad ni tycker är rättvist kan ni eventuellt dra av de 50.000 du betalade för din del vid köpet och låta din syster köpa ut dig för 200.000. Du får då inte en lika proportionerlig del av fastighetens värdeökning och det är kanske inte lika "objektivt" rättvist.

Joel DahlquistRådgivare