FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt30/07/2006

Renovering av anläggning

Hej! Kan man i en byförening utan samfällighetsavtal mellan fastigheterna renovera en befintlig anläggning och sedan kräva betalning av alla fastigheter med hänvisning till att det är en samfällighetsanläggning som renoverats? Byföreningen är en ideel förening. Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej! När en gemensamhetsanläggning inrättas bekräftas detta i ett anläggningsbeslut. Detta beslut skall enligt 24 § anläggningslagen (som kan läsas http://www.lagen.nu/1973:1149 ) innehålla uppgifter om bl a de fastigheter som skall delta i anläggningen. Dessa fastigheter utgör en s k anläggningssamfällighet, som är ansvarig för utförandet och driften av anläggningen (14 § ovannämnda lag). Samfällighetens verksamhet regleras av lagen om förvaltning av samfälligheter, som kan ses http://www.lagen.nu/1973:1150 . Enligt denna lag kan en anläggning förvaltas genom antingen delägarförvaltning eller föreningsförvaltning. Eftersom den första formen är ovanligare, då fullständig enighet krävs av delägarna när beslut skall fattas, så utgår jag ifrån att den anläggning du talar om förvaltas av en förening, t ex byföreningen. Beslut om t ex renovering av en anläggning fattas i sådant fall på en föreningsstämma. Huvudregeln är då att varje fastighet har en röst och beslut fattas av majoriteten. Har alla beslut fattats på rätt sätt betyder det att du torde vara skyldig att delta i finansieringen av anläggningen som renoverats. Med vänlig hälsning,
Elzbieta KaczorowskaRådgivare