FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt01/08/2006

Företrädare för bostadsrättsföreningens rätt att tilltr

Jag bor i en bostadsrättsförening och undrar huruvida styrelsen kan/får gå in i min lägenhet med huvudnyckel utan mitt tillstånd för att släppa in en reparatör som ska koppla in internet i grannens lägenhet men måste "låna mitt telejack" och det utan min vetskap. Är det inte så att de får gå in med huvudnyckel endast om det är fel på ledningar?

Lawline svarar

Företrädare för bostadsrättsföreningen har rätt att få komma in i din lägenhet vid behov av tillsyn, för att utföra arbete som faller under föreningens ansvar eller om bostadsrättsinnehavaren försummar sitt ansvar för lägenhetens skick. Du är som bostadsrättsinnehavare skyldig att tåla vissa inskränkningar i din nyttjanderätt men endast när det föranleds av nödvändiga åtgärder, som t.ex. vid utrotning av ohyra. Att ge en reparatör tillträde till en medlems lägenhet för att installera en annan medlems Internet och använda dennes telefonjack, utan bostadsrättsinnehavarens vetskap, anser jag inte faller under några av de ovan nämnda tillfällen då föreningen med rätt kan tillträda din lägenhet. Det är möjligt att du, om du kan påvisa någon skada, kan erhålla viss ersättning för denna inskränkning. Jag tycker att du ska nämna detta för styrelsen i din förening och påpeka att de har handlat oriktigt och därigenom förhindra att andra utsätts för liknande händelser.
Helena BergenheimRådgivare