Kan hyresgäst bli skyldig att betala fastighetsskatt?

Fastighetsskatt på hyreslokal. Kan man som nyttjare av en hyreslokal bli tvingad att betala fastighetskatt på lokal som man hyr av kommun? Både retoraktivit och framöver?

Lawline svarar

p<>. Enligt 2 § Lag om statlig fastighetsskatt är den som äger fastigheten vid årets ingång skattskyldig för fastighetsskatten. Som hyresgäst är du med andra ord inte skyldig att betala fastighetsskatt. Hyresvärden kan dock lägga på fastighetsskatten på din hyra, vilket indirekt betyder att det är du som betalar den. p<>. Vänligen,
Josefina BlomRådgivare