Dubbelbeskattning

Jag är svensk bosatt utomlands. I vilket land ska jag betala min skatt om jag är anställd och avlönad av ett svenskt företag, men utför arbetet i min bostad i England? Om jag förstår saken rätt gäller inte SINK eftersom jag inte utför arbetet i Sverige.

Lawline svarar

Hej, Då du är bosatt i England och utför arbetet därifrån kommer du beskattas för din inkomst i England. Detta medför dock inte automatiskt att du undkommer skatt i Sverige för samma inkomst. Sverige tillämpar som huvudregel bosättningsstatsprincipen, vilket innebär att man är obegränsat skattskyldig i Sverige om man är bosatt här. Enligt en särskild regel är även en person obegränsat skattskyldig i Sverige om han har väsentlig anknytning hit och tidigare varit bosatt i landet. Bevisbördan för att den skattskyldige inte har väsentlig anknytning till Sverige åvilar den skattskyldige under fem år från dagen för avresan från Sverige, och kallas således ibland för femårsregeln. För att regeln ska tillämpas krävs emellertid att den skattskyldige antingen är svensk medborgare eller under sammanlagt tio år varit bosatt i Sverige eller stadigvarande vistats här. I 3 kap. 7 § Inkomstskattelagen (https://lagen.nu/1999:1229#K3P7S1) uppräknas nio olika omständigheter, som ska beaktas vid avgörandet om den skattskyldige har väsentlig anknytning till Sverige. Det finns inte någon regel för hur många anknytningspunkter som ska föreligga för att väsentlig anknytning, utan det är en samlad bedömning av omständigheterna i det enskilda fallet som är avgörande. Om du inte anses ha väsentlig anknytning till Sverige är du begränsat skattskyldig här och din lön beskattas enbart i England. Anses du däremot ha väsentlig anknytning till Sverige är du obegränsat skattskyldig i landet och ska som huvudregel beskatta all inkomst även här. Från huvudregeln finns dock viktiga undantag. Ett viktigt undantag från huvudregeln är den så kallade sexmånadersregeln, vilken stadgas i 3 kap. 9 § 1 st. Inkomstskattelagen (https://lagen.nu/1999:1229#K3P9S1). Enligt regeln blir den utländska skatteinkomsten skattefri i Sverige om personen i fråga vistas utomlands och har anställning utomlands under minst sex månader. Skattefriheten åtnjuts i den mån inkomsten beskattas i verksamhetslandet. För regelns tillämplighet spelar det ingen roll om arbetsgivaren är svensk eller om lönen utbetalas från Sverige. Däremot får personen i fråga inte vistas i Sverige mer än 72 dagar per anställningsår. För det fall sexmånadersregeln inte blir tillämplig lindras dubbelbeskattningen genom att den skatt som erläggs i det andra landet får avräknas från den svenska skatten. Sverige har även dubbelbeskattningsavtal med England vilket lindrar skattekonsekvenserna. Dock tyder det mesta på att du antingen ses som begränsat skattskyldig i Sverige eller undantas från svensk skatt genom sexmånadersregeln. Vad angår SINK:en är den som du påpekar inte tillämplig då du inte utför något arbete i Sverige. Vänligen,
Andreas VinqvistRådgivare