FrågaARBETSRÄTTA-kassan 25/01/2010

Avstängning från rätt till ersättning

Akassan avser att begära tillbaka ersättning från min fru. Hon har varit arbetslös sedan i maj och provade somras att arbeta som pers assistent några dagar men hon ville inte jobba åt denna man och slutade på egen begäran så att säga. Finns nåt sätt att komma runt den avstängning 45 dagar som kassan nu avser att besluta om? Nämnas kan att när hon provade detta arbete hade hon ännu inte fått det första beslutet om ersättning

Lawline svarar

Hej, Ersättning ifrån A-kassa regleras i lagen om arbetslöshetsförsäkring (1997:238), nedan kallat ALF. Beroende på hur länge man varit medlem i kassan samt hur mycket man arbetat under en ramtid om tolv månader före arbetslöshetens inträde läggs ersättning antingen på grund- eller inkomstbortfallsnivå. Oavsett vilken ersättningsnivå din fru åtnjuter så har arbetslöshetsförsäkringen regler om en begränsning av rätten till försäkringsersättning om den försäkrade själv orsakar försäkringsfallet enligt 43-46 §§ ALF, se https://lagen.nu/1997:238#P43S1 Arbetslöshetsförsäkringen ingår som en central del i arbetsmarknadspolitiken och skall ge den arbetslöse en möjlighet att under en omställningsperiod söka arbete utan att drabbas av ekonomiska svårigheter. Perioden av arbetssökande får inte vara onödigt lång och skall användas till att aktivt söka arbete. Ansvaret för att begränsa sökperioden ligger såväl på den arbetssökande som på arbetsförmedlingen. Som en del i denna process finns avstängningsregler som skall medverka till att den arbetssökande snabbt kan återgå till arbetsmarknaden. Avstängningsreglerna skall dessutom motverka att redan anställda försätter sig i en arbetslöshetssituation innan de har fått nytt arbete, vilket innebär att tidpunkten för din frus uppsägning ej bör inverka på beslutet om avstängningen. Enligt 43 § 1 p ALF skall arbetssökande stängas av ifrån ersättning om man lämnat arbete utan giltigt anledning, har din fru haft giltig anledningen finns därmed möjlighet att undgå sanktionen. Bedömningen av vad som utgör en giltig anledning för att sluta ett arbete på egen begäran är restriktiv. Vad som främst godkänns är dokumenterade hälsoskäl men även andra situationer godkänns, såsom då arbetstagaren har valt att sluta på grund av mobbning eller någon annan liknande behandling. En förutsättning för att övertyga kassan om sådana uppgifter är att de finns dokumenterade eller kan styrkas på annat sätt. Om ni anser att godtagbara skäl föreligger skal1 ni begära omprövning av ärendet inom två månader från att ni mottog beslutet enligt 61 § ALF, se https://lagen.nu/1997:238#P61S1 Om kassan står fast vid sitt beslut är överklagan till allmän förvaltningsdomstol nästa steg. Vänligen
Martin FridhRådgivare