FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt16/07/2006

Muntligt avtal

Hej har en fråga gällande muntligt avtal. Min fru har en enskild firma där hon hyr en "frisörstol" på en större frisörsalong. Enligt hyreskontraktet har hon en uppsägningstid på 9 månader. Hon har fått tillfälle att byta till en annan salong men då vill den nya salongsägaren att hon börjar inom 2 månader. Min fru frågar den nuvarande salongsägaren om det finns möjlighet att ta in en ersättare som tar över hennes kontrakt." Ja det är ok men jag måste träffa denna ersättare och säga OK" säger salongsägaren. Min fru börjar leta omedelbart och hittar en ersättare. Denna blir inte godkänd. Hon sätter in annonser och får svar och en andra ersättare hittas. Innan min fru hinner presentera henne säger salongsägaren att hon bestämt sig för att min fru inte ska få ta in ersättare och måste betala hyra i 9 månader till kontraktet går ut. Får hon göra så? MVH

Lawline svarar

Hej! Avtals upprättande regleras i lagen om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område http://www.lagen.nu/1915:218 , den så kallade avtalslagen. Denna lag kräver ej att avtal upprättas i någon speciell form, varför skriftliga såväl som muntliga avtal omfattas av lagen. (De avtalstyper som kräver en viss form är köp av fastighet och köp av bostadsrätt.) För att ett avtal skall ingås krävs att ett anbud lämnas och att motparten accepterar detta. Avtalet blir i och med dessa moment bindande för båda parter, vilket har skett i detta fall. Svårigheten med muntliga avtal är bevisningen. Det är ju svårt att bevisa att avtalet överhuvudtaget finns och i de fall parterna av någon anledning inte skulle komma överens blir det en ord-mot-ord-situation. Det är då bra om det finns någon som kan vittna om avtalets existens och dess innehåll. Enligt din fråga verkar det dock inte som att salongsägaren (hittills) förnekar det muntliga avtalets existens utan att hon helt enkelt inte tänker fullfölja det. Din fru har då rätt att kräva skadestånd för den skada detta avtalsbrott åsamkar henne. Det blir upp till din fru att överväga om hon tycker det är värt att inleda en process om detta eller ej. Mvh
Lorraine SauvyRådgivare