FrågaSKATTERÄTTReavinstskatt29/01/2010

Brott att inte betala reavinstskatt

En vän har sedan 10-15 år tillbaka stora skulder hos Kronofogden. När hon sålde sin lägenhet skänkte hon pengarna till sina barn och betalade aldrig in reavinstskatten. Denna hamnade därför också hos Kronofogden. Nu är den dock betald. Jag förutsätter att det var ett brott från början, men nu när skulden är betald, är brottet också det?

Lawline svarar

Hej, när din vän betalade reavinstskatten gjorde din vän sig inte fri från eventuella brottsanklagelser. Din vän kan således bli åtalad fastän reavinstskatten nu betalats. I din fråga finns för få uppgifter för att kunna utreda om ett brott har begåtts, men jag ska försöka klargöra vissa saker. Om ett brott skulle vara begått är det upp till Skatteverket att anmäla det till en åklagare varpå din vän blir kontaktad för ett förhör. En viktig sak är att skattebrott preskriberas fem år efter händelsen, vilket skulle innebära att om din vän inte lämnade korrekta uppgifter till Skatteverket i sin deklaration för 2002 så skulle din vän inte idag kunna bli fälld för detta agerande. Det är själva lurandet av Skatteverket som är olagligt i detta och det är den kriminella handlingen. Jag hoppas jag har kunnat ge viss klarhet i frågan. Med vänlig hälsning Mikael Söderman
Mikael SödermanRådgivare