Rätt till föräldraledighet för 4-årigt barn?

Hejsan! Jag undrar om jag min arbetsgivare kan neka mig föräldrarledighet (heldag) för fyra månader. Jag har en dotter på snart 4 år och många föräldrardagar kvar. Om jag ansöker, i minst 2 månader i förväg, kan de då neka mig? Jag har läst Föräldraledighetslagen men "hittar" inte svaret eftersom min dotter är 4 år.

Lawline svarar

Hej! Som förälder har du en oinskränkt rätt till ledighet under ditt barns första 1,5 år. Härefter har du fortsatt rätt till ledighet fram till dess att din dotter fyller 8 år, förutsatt att du har rätt till föräldrapenning från Försäkringskassan (se 5 § Föräldraledighetslagen). Den totala möjliga tiden för sådan ersättning är 480 dagar, således 16 månader, för båda föräldrarna gemensamt (se 4 kap 3 § Lag om allmän försäkring). Förutsatt att du har tilläckligt många sådana dagar kvar att ta ut kan inte din arbetsgivare neka dig ledighet. Som du skriver krävs det emellertid att du anmäler dina planer till din arbetsgivare minst 2 månader i förväg (jfr 13 § Föräldraledighetslagen). Vänliga hälsningar,
Sofie BjärtunRådgivare