FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt09/11/2005

12 kap. JB, tillämpligt på privat möblerat rum?

Gäller jordabalken kap12 paragraf 4-5 vid uppsägning av privat möblerat rum.

Lawline svarar

Hej! I hyreslagens 1§ dvs JB 12:1 sägs att lagen är tillämplig på avtal genom vilka hus eller delar av hus upplåts till nyttjande mot ersättning. Svaret på din fråga besvaras alltså här dvs bestämmelserna i 4-5§§ är tillämpliga i ditt fall. Bestämmelser i avtalet som kan vara till nackdell för dig (dvs där hyreslagen avtalas bort), är ogiltiga. Hyreslagen är tvingande till hyresgästens fördel. Dock vet jag för lite om omständigheterna i övrigt så om du vill ha ett mer precist svar är du välkommen att maila mig. Mvh
Fia BergRådgivare