FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt19/07/2006

Kan vi köpa en belånad sommarstuga?

Mina föräldrar har en sommarstuga som är intecknad som säkerhet i ett bostadslån, kan någon av vi barn köpa sommarstugan?

Lawline svarar

Hej! Jag ser inte att ni inte skulle kunna köpa sommarstugan. Dock måste dina föräldrar säkert ställa en annan säkerhet för lånen, eller så får ni ordna det på något annat sätt exempelvis att ni tar över en del av lånen eller något liknande. Dock är detta en bedömningsfråga, men jag råder er att prata med en bankman för att ordna det praktiska kring köpet och vad som är bäst för både dig och dina föräldrar. Rent juridiskt finns det dock inget som hindrar att man köper något för att det är belånat eller ställt som säkerhet, så länge man ställer en annan godtagbar säkerhet eller ordnar det på något annat sätt. Lycka till!
Fia BergRådgivare