Vad händer efter anmälan?

Hej! Jag satt och chattade på en internetsida i helgen och fick en förfrågan om jag ville tjäna 10000kr. Det var nämligen en kille som ville att jag skulle ta naken kort på nära håll på min sjuåriga dotter och skicka över till honom via msn. Jag skrev tillbaka att han inte skulle få några bilder och att han måste vara sjuk. Men kille verkar inte förstå för han fortsätter att skicka mail till mig och frågar om jag kan ordna bilder till honom. Har varit in till polisen och anmält honom så nu undrar jag vad kommer att hända med honom, kommer han att ev få något straff för detta. Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej, När Du gör en polisanmälan om brott så inleder polis eller åklagare en förundersökning mot den misstänkte. Det är oftast åklagaren som bestämmer vad som skall göras, och polisen som utreder om det har skett ett brott och i så fall vilket brott som skett. Om det finns tillräckligt starka bevis mot den misstänkte så kan förundersökningen leda till att den misstänkte åtalas. Åtal kan leda till rättegång där den misstänkte kan dömas att betala skadestånd till målsäganden (offret) och få ett straff. Det brott som kan vara aktuellt i den här situationen är Brottsbalken (BrB) kapitel 6, paragraf 8 https://lagen.nu/1962:700#A2, brottet heter "utnyttjande av barn för sexuell posering". Eftersom din dotter inte blev fotograferad så har brottet inte fullbordats, och då kan en gärningsman endast dömas för försök till brottet enligt brottsbalkens 23 kapitel, paragraf 1. För att dömas för försök till brott så skall det ha funnits en fara för att brottet skulle kunnat ha fullbordats, och den bedömningen görs vid varje enskilt fall. Jag kan tyvärr inte svara på om killen som försökte köpa bilder på din dotter kommer att åtalas eller inte, det är inte ovanligt att en polisanmälan inte leder till åtal. Som anmälare kan man känna sig dåligt behandlad av polis som lägger ned en förundersökning, men man skall veta att detta kan bero på brist på bevis, och inte är ett beslut personligt riktat till dig som anmälare. Om Du vill veta mer så kan jag rekommendera att du kontaktar Brottsofferjouren (www.boj.se). Vänliga hälsningar
Anna GustafssonRådgivare