FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt24/08/2006

Bostadsrättsinnehavares ställning vid friköp

Bostadsrättsföreningen där jag bor har på stämma fått majoritetsbeslut på att bostadsrätterna (parhus) ska "köpas loss". Vi har två alternativ, att köpa eller flytta, finns inget mellanting enligt juristen som varit med under hela proceduren runt friköp. Kan man verkligen tvingas att flytta om man inte har möjlighet att ta lån för att köpa huset? Hon påstår att det inte går att bilda ny förening för de som inte vill köpa eftersom det rör sig om parhus utan vill/kan man inte köpa ska de gå "den hårda vägen", alltså kasta ut de som inte köper. Är det riktigt? Det låter även som om föreningen inte köper husen av dem som måste flytta och då sitter ju de verkligen på pottan för hur kan man sälja sin bostadsrätt till någon som sedan ska vara tvungen att köpa den en gång till?? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej Först och främst räcker det inte med ett vanligt majoritetsbeslut på en stämma för att ta ett sådant beslut. Beslutet ska fattas på två på varandra följande stämmor och på den senare ska beslutet ha stöd av minst 2/3 av de röstande. Det är även möjligt för en del av föreningens medlemmar att köpa loss ”sina” hus medan resterande medlemmar stannar kvar i föreningen med bibehållen ägandeform, förutsatt att det återstår minst tre medlemmar i föreningen. Möjligtvis kan vissa geografiska restriktioner komma i fråga. Det bör även vara möjligt att skapa en ny bostadsrättsförening som köper de hus vars ägare inte är med vid friköpet. Återigen krävs minst tre medlemmar och att alla andra krav enligt Bostadsrättslagen uppfylls. Givetvis krävs även finansiering. Att det rör sig om ett parhus ska inte vara något problem så länge det inte är så att ena ägaren av parhuset vill genomföra ett friköp medan den andra inte vill det. Som ni säkert vet så går ett friköp till så att ni säljer er bostadsrätt till föreningen och sedan köper det hus ni bott i (och marken den står på) av bostadsrättsföreningen. Båda överlåtelserna ska ske till marknadspris. Därför bör det inte vara något problem att sälja er bostadsrätt till någon annan före friköpet då köparen ändå får tillbaka ungefär samma summa vid friköpet. Det blir alltså inget ”dubbelköp” utan tillslut bara ett köp av en fastighet. Om ni dock vill bo kvar ser jag det inte som någon omöjlighet. Om ni inte vill köpa loss huset måste bostadsrättsföreningen hitta en annan köpare. Det troliga är att detta blir den andra familjen i parhuset för jag har svårt att tänka mig att någon annan skulle vara intresserad. När en bostadsrättsförening säljer ett hus upphör lägenheterna att vara bostadsrätter och bostadsrättsföreningen blir skyldig att betala skälig ersättning (marknadspris) för bostadsrätterna. Är lägenheten tillträdd anses ett skriftligt hyresavtal ingånget. Resultatet blir alltså att ni praktiskt taget säljer er bostadsrätt till bostadsrättföreningen och sedan bor kvar i en hyresrätt hos en ny ägare. Detta är dock en komplicerad situation och jag råder er att ta kontakt med jurist inom detta område för att få en opartisk bedömning av läget. Hur som helst är besittningsrätten väldigt stark i Sverige och därför har jag väldigt svårt att se att ni skulle kunna bli utkastade utan vidare. Lycka till!
Raoul MehtaRådgivare