fKräva förening på reseersättning

Hej det är så att jag spelar ishockey i en förening som ligger ett par mil utanför där jag bor. När jag skrev på mitt kontrakt så hade jag ett samtal med sportcheffen då han sa att dom inte kunde ge mig så mycket ersättning men jag kommer få ersättning för att jag kör till träningarna i form av skatten jag får tillbacka. Jag har nu hört att det ska bli svårare att få ut sån ersättning, kan man ifall man inte få något på skatten kräva den ersättningen av föreningen?

Lawline svarar

Hej, Min bedömning är att det kan bli svårt att kräva föreningen på reseersättning eftersom jag uppfattar situationen inte som att sportchefen vilselett dig, utan enbart informerat dig om aktuella skatteregler. Att skattereglerna kan komma att ändras bör man utgå från och det i sig medför därför inte att föreningen har någon skyldighet att ersätta den förlust du kan komma att göra. För att du ska kunna kräva föreningen på ersättning krävs att ni kommit överens om den möjligheten utifall du inte kan få ersättning för resekostnaderna genom skatteavdrag. Möjligtvis medför en eventuell utebliven ersättning genom skatteavdrag grund för att helt eller delvis sätta det kontrakt som du ingått med föreningen åt sidan enligt 36 § avtalslagen. Detta skulle kunna ge dig en stärkt position i en omförhandling av ditt kontrakt med föreningen. Vill de ha dig kvar kan de därmed helt enkelt bli tvungna att ersätta dig för resekostnaderna. Med vänliga hälsningar,
Elias HimselRådgivare