Kan man hävda samäganderätt efter 35 år (hävd)?

Har man laglig rätt att efter 35 år från ett arvskifte (finns inga handlingar) komma och hävda samägande rätt (enligt dem var vissa delar oskiftat) till vissa saker från ett annat dödsbo?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Det finns en regel i lagen om godtrosförvärv (4§, se http://lagen.nu/1986:796) som säger att om man innehaft egendomen i 10 år så vinner man hävd, det vill säga att egendomen blir ens egen även om någon annan egentligen äger den. Detta gäller dock inte om man var i ond tro, det vill säga att om man kände till den egentliga äganderättssituationen kan man inte vinna egendomen genom hävd. Därför kan man alltså inte komma efter 35 år och göra anspråk på egendomen.

Återkom gärna om det är något mer du undrar över.

Med Vänliga Hälsningar,

Daniel SvenssonRådgivare