Hyressättning vid uthyrning av lokal

Jag hyr del i en lokal. Snart ska jag ev ta över hela lokalen då min hyresvärd ska ha barn, I ett förslag på ett hyreskontrakt vill hon ta en avgift på 3000 kr per månad för slitage och oförutsedda " händelser" i lokalen. Tillsamans med lite andra saker som jag ska hyra vill hon ha 26000 kr per månad. ( varav lokalhyran kommer att vara på 5500 kr) Kan hon ta ut så mkt. Det kommer ju att bli 36000 kr på det året. Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej! Hyreslagen (som du själv kan läsa via https://lagen.nu/1970:994#K12P1S1) är enligt 1§ tillämplig även på uthyrning av lokal i kommersiellt syfte. Hyrans skälighet skall därför bedömas utifrån samma principer som när man hyr en bostadslägenhet i andra hand (jag har förstått frågan som att du kommer att hyra lokalen i andra hand av din hyresvärd, snarare än att kontraktet överlåts på dig). Det är i 55§ som hyreslagen reglerar när en hyra är skälig. Vid en bedömning skall man jämföra med vad en genomsnittsbrukare i allmänhet kan anses vara beredd att betala i hyra. Vid andrahandsuthyrning av bostäder brukar man jämföra med vad en lägenhet i allmännyttan, dvs en kommunalt uthyrd lägenhet, hade kostat. Motsvarande jämförelse är svår att göra när man hyr lokal. Utifrån förutsättningarna i frågan är det jättesvårt för mig att avgöra om kraven är skäliga. Om själva lokalhyran bara är på 5500 i månaden låter 3000 i månaden för slitage som en hög avgift, men det beror på vilken typ av verksamhet som bedrivs i lokalen. Att lägga på en extrasumma för "oförutsedda händelser" är inte heller brukligt i den här typen hyresavtal - den typ av händelser får ni hantera om/när de uppstår enligt reglerna i hyreslagen om ditt ansvar. Utan att veta vad lokalen skall användas till, vad det är för karaktär på de saker som ingår samt vad liknande lokaler kostar är det svårt för mig att avgöra om hyran är skälig i hyreslagens bemärkelse. Dessa tvister tar man till Hyresnämnden, som inte är en allmän domstol, vilket innebär att själva processen inte kostar några betydande summor ens om du skulle förlora. Om du känner att du är säker på din sak (det allra bästa - både för dig, din hyresvärd och för Hyresnämnden - vore om du kunde hitta någon motsvarande lokal och jämföra med hyran där) kan det vara värt att dra hyresvärden inför nämnden. Skulle nämnden fastslå en lägre hyra kan din hyresvärd bli betalningsskyldig enligt 55e§ för det du betalt för mycket varje månad upp till ett år tillbaka. Mitt råd (om du inte kan diskutera med din hyresvärd och få henne att sätta ned hyran om du argumenterar utifrån 55§ och kanske med någon jämförlig hyra) är alltså att höra av dig till närmaste Hyresnämnd och fråga hur du bör ansöka hos dem för att ändra dina hyresvillkor. Det är en ganska enkel process och nämnden handlägger mängder av liknande mål så det är inte ens säkert att du behöver ha något juridiskt ombud. Den enklaste vägen är dock såklart att se till att du är nöjd med hyran INNAN ni ingår kontraktet. Det låter onekligen som en hög avgift men det är som sagt svårt för mig att avgöra. Kom ihåg hyran skall vara skälig på så sätt att en genomsnittlig hyresgäst skulle betala och om du tycker att så inte är fallet här tycker jag att du ska förklara varför och förhandla med din hyresvärd. Hoppas att du känner att du har fått hjälp, du är alltid välkommen att ställa fler frågor! Vänligen
Joel DahlquistRådgivare