FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott14/03/2010

14 kap 1 § BrB Urkundsförfalskning

Då jag och min man fortfarande var gifta så tog vi ett gemensamt lån, då min man var på jobbet så bad han mig skriva under med hans namnteckning vilket jag gjorde. Nu när vi är skilda och 2 år gått sedan lånet togs så har han polisanmält mig för att jag ska ha förfalskat hans namnteckning. Vad kan jag göra åt saken och vad kan jag få för straff? Jag gjorde ju inget mot hans vilja utan det var han som bad mig skriva på!

Lawline svarar

Hej Att skriva din fd makes namn på lånehandlingarna kan aktualisera ansvar för urkundsförfalskning enligt 14 kap 1 § Brottsbalken (BrB) om det medför att du därigenom framställt en falsk urkund. Din man har emellertid gett dig samtycke att skriva under lånehandlingarna och därför är inte urkunden falsk och du har inte gjort dig skyldig till urkundsförfalskning. Visserligen hör det till god ordning att ange när man skriver en annans persons namn genom samtycke, men även om du inte har gjort det är det alltså inte straffbart pga. samtycket. I eventuell kontakt med åklagare eller polis bör du därför klargöra att du hade hans samtycke och i den mån det är möjligt peka på sådana omständigheter som styrker detta (exempelvis att lånet togs för 2 år sedan och att han anmälde dig först efter skilsmässan). Genom att tydliggöra detta är det möjligt att polisanmälan inte resulterar i mycket mer än bara en polisanmälan. Lycka till,
Elias HimselRådgivare