Preskription av brottmål

HEJ! När jag var ett barn blev jag offer för en man som sexuellt utnyttjade mig under lång period, men som barn förstår man inte mycket, men nu efterhand känns det att det ändå inte är okej att "låta honom gå" utan att markera att han begått ett stort fel mot barn, man vet ju inte om det är fler som fallit offer, så nu undrar jag om jag anmäler detta nu, vad kommer hända? är det ens försent, det var ju ändå när jag var barn 5 -11 år, för ca 10 år sen, men fortfrande idag känns det bara hemskt att han fått gå undan såhär, Vad gör man, hur går det till? Tjänar det till att göra något rättsligt av det nu? Väldigt tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga. Vill inledningvis beklaga det du har varit med om.

När det handlar om brott som har begåtts långt tillbaka i tiden finns regler om preskription som måste beaktas. Att ett brott är preskriberat innebär att det inte längre är möjligt att väcka åtal. Tiden varierar beroende på hur allvarligt brottet är. Av den anledningen är det i ditt fall avgörande vad mer exakt det sexuella utnyttjandet bestått i. Det är i sin tur avgörande för brottets rubricering som avgör preskriptionstiden. Sexualbrott regleras i brottsbalkens 6:e kapitel och preskriptionstider i kapitel 35.

Följande uppräkning innehåller de brott som, beroende på omständigheterna, kan vara aktuella i ditt fall och när preskription inträder (notera att uppräkningen inte nödvändigtvis är uttömmande).

- Våldtäkt mot barn: preskriberas efter 10 år
- Grov våldtäkt mot barn (om du blivit våldtagen utgör det faktum att det pågått under lång tid en omständighet som talar för att brottet är att betrakta som grovt): preskriberas efter 15 år
- Sexuellt utnyttjande av barn: preskriberas efter 10 år
- Sexuellt övergrepp mot barn: preskriberas efter 5 år
- Grovt sexuellt övergrepp mot: preskriberas efter 10 år

I Brottsbalken 35:4 st. 2 finns stadgas att när det gäller sexuella övergrepp riktade mot barn så börjar preskriptionstiden löpa från den dag då barnet fyller 18 år.

Beroende på vilket brott du utsatts för är brottet därför inte nödvändigtvis preskriberat ännu. Min rekommendation är därför att du omgående gör en polisanmälan.

Polis och åklagare kommer sedan att ta ställning till om de ska inleda en brottsutredning. För en mycket bra och närmare beskrivning av vad som händer efter en polisanmälan rekommenderar jag dig att gå in på brottsoffermyndighetens hemsida, www.brottsoffermyndigheten.se.

Vänligen,
Sanna Söder

Kompleterat av,
Hampus Sabel

Lawline RådgivareRådgivare