FrågaPROCESSRÄTTVittna10/12/2021

Åberopande av vittne som åklagaren inte har åberopat, läsa från förundersökningsprotokollet

Min fråga gäller situationen då åklagaren har kallat endast några av de vittnen som hörts under utredningen till huvudförhandlingen. Får försvararen i ett sådant fall läsa upp från förundersökningsprotokollet vad vittnen som inte kallats till huvudförhandlingen har sagt i polisförhör?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Man har rätt att använda sig av vilka bevis man vill

I den svenska processrätten gäller principen om fri bevisprövning (35 kap. 1 § 1 stycket rättegångsbalken (RB)). Den principen i sig omfattar två andra principer, principen om fri bevisföring och fri bevisvärdering. Sammantaget innebär de principerna att båda parterna under huvudförhandlingen har rätt till att åberopa all bevisning som de vill och värdet av bevisningen som framförts kommer prövas fritt av domstolen.

De vittnesförhör man vill åberopa ska framförallt framföras muntligen under huvudförhandlingen

Utgångspunkten i svensk rätt är att det enbart är sådana omständigheter som framkommit under huvudförhandlingen som utgör processmaterial och som således kan vara föremål för rättens bedömning (omedelbarhetsprincipen). Om en person har sagt något i ett förhör under förundersökningen så måste detta alltså tas upp igen, muntligen, under huvudförhandlingen för att det ska utgöra processmaterial (muntlighetsprincipen).

Det finns dock ett undantag från denna huvudregel som innebär att man kan läsa upp vad ett vittne sagt under förundersökningen (36 kap. 16 § 2 stycket RB). Genom att under huvudförhandlingen läsa upp vad vittnet sagt under förundersökningen så blir detta förhör processmaterial. För att denna undantagsbestämmelse ska kunna tillämpas så krävs det att ett vittne avviker från vad han eller hon sagt under förundersökningen eller att vittnet anger att han eller hon inte vill vittna under huvudförhandlingen.

Anledningen till det ovan anförda är att förhör som hållits hos polis har inte samma bevisvärde som förhör som sker inför domstolen. Vid domstolens bedömningen av uppgifter av sådant slag, t.ex. anteckningar från polisförhör, beaktas att förhör under förundersökningen inte sker med sådana rättssäkerhetsgarantier som gäller vid förhör inför en domstol och i parternas närvaro. (NJA 2015 s. 702).

Försvararen kan åberopa egna vittnen

Eftersom principen om fri bevisföring gäller kan såklart försvararen åberopa det vittnet du vill. Viktigt att påpeka att det måste ske INNAN huvudförhandlingen.

En skriftligt berättelse får inte åberopas utan vittnet ska höras muntligen

Principen om det bästa bevismedlet gäller i svensk processrätt (35 kap. 14 § RB). Det innebär att en skriftlig berättelse som någon upprättat som "bevis" inför en rättegång inte får åberopas utan vittnet ska istället höras enligt 36 kap. 1 § RB. Endast i det fall vittnet inte kan höras till exempel på grund av inträffat dödsfall får skriftlig vittnesberättelse åberopas.

Rådgivning

Mitt råd till dig är att prata med din försvarare och be hen hjälpa dig åberopa vittnet. Eftersom det i Sverige råder en så kallad vittnesplikt, är man om man blivit kallad som vittne alltid skyldig att vittna (36 kap. 1 § 1 stycket RB).

Hoppas du fick svar på din fråga,

Linnea RosendahlRådgivare