FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt31/07/2021

Absolut åtalsplikt

Hej! Jag har precis blivit fri från en som misshandlade mig i fyra månader. Han blev tagen av polis efter att han försökt övertala nej att komma tillbaka när jag inte gjorde det slog han sönder min bil. De hittade även droger i hans bil. Mina barn har blivit förhörda då de har hört när han misshandlat mig. Och min släkt har blivit förhörda eftersom de såg när han slog sönder bilen och jag berättade för dom att jag blev misshandlad. Jag lev förhörd i tre timmar och gav även bilder till polisen på mina skador. Men nu börjar jag tveka ifall jag orkar med en rättegång. Om jag begär att inte medverka i rättegång. Kan han ändå dömas för brottet han har begått mot mig? Får mina bevis användas även att jag drar mig ur? Kommer min släkt att få vittna även att jag drar mig ur?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Åklagare har i Sverige absolut åtalsplikt, detta medför att åklagaren är skyldig att väcka åtal om denne finner att det föreligger tillräckligt med bevis för att kunna bevisa att brott har begåtts och vem som har begått detta (20 kap. 6 § RB). Detta gäller i nästan alla brott, alltid de som faller under allmänt åtal. Misshandel är ett brotts som innefattas av allmänt åtal och åklagaren har således absolut åtalsplikt.

Detta gäller oavsett om du väljer att medverka eller inte. Den delen du har valt att medverka i kommer inte heller att strykas enbart för att du nu väljer att inte medverka längre. Samma gäller om åklagaren väljer att kalla din familj på vittnesförhör.

Slutsatsen blir således att personen i frågan kan dömas för brottet han har begått mot dig. Ditt bevis kan fortfarande användas även efter att din medverkan upphör. Din släkt kan fortfarande få vittna även efter att du drar dig ur.

Hoppas detta svara på din fråga, har du frågor eller ytterligare funderingar är det bara att kontakta Lawline igen!

Med vänliga hälsningar,

Leo Pizarro VargasRådgivare