Accept av anbud efter tidsfristen

Strax utanför Lund ligger det en liten åker där Björn har hästar som han säljer till privatpersoner och näringsidkare i skåneområdet. En fredagsmorgon kommer Ellen på besök till hans gård. Hon är på jakt efter en stor häst att använda när hon är ute och jagar fasan. Björn visar Ellen hästen Mazetti, den största och starkaste hästen han har. Ellen säger att hon ska ta en "funderare", eftersom hon inte är riktigt säker ännu. Björn säger då att Ellen får till lördag morgon på sig att fundera - på söndag ska han nämligen till marknaden och försöka sälja Mazetti där. På lördag hör Björn inte något från Ellen. Först någon dag senare skickar hon ett brev till Björn där det står följande:

"Jag tyckte att hästen var väldigt fin och har bestämt mig för att köpa den. Jag kommer och hämtar den på onsdag".

a. Måste Björn sälja hästen till Ellen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid avtalsrättsliga frågor finns vägledning i avtalslagen (AvtL).

Anbud och svar är bindande (1 § AvtL). Utifrån omständigheterna tolkar jag det som att ett anbud om att köpa hästen innan lördag föreligger. Av detta menas att säljaren är bunden av sitt anbud tills tidsfristen är över (2 § AvtL). Köparen återkommer med en accept av anbuden, däremot kommer den efter tidsfristen och då benämns i juridisk mening som en oren accept. Säljaren är således inte längre bunden av sitt anbud och måste i sin tur inte sälja hästen till den köparen. Då en oren accept anses vara ett nytt anbud.

Slutsats

Säljaren måste inte sälja hästen till den köparen.

Att beakta

Att det avser ett brev kan vara viktigt att beakta. Då blir det aktuellt när brevet blev dagtecknat (2 § andra stycket. AvtL). Däremot kan man säkert argumentera för att eftersom tidsfristen var så kort (inom 24 timmar) borde köparen ha insett att det förelåg någon form av skyndsamhet i ärendet. Att använda sig av brev borde köparen ha insett att det kanske förelåg en risk att detta inte skulle komma till handa inom tidsfristen.

Hoppas detta svara på din fråga, har du frågor eller ytterligare funderingar är det bara att kontakta Lawline igen!

Med vänliga hälsningar,

Leo Pizarro VargasRådgivare