ad händer om en person inte betalar en skuld till mig som fastställts i en dom?

Hej ! Om person får en tingsrättsdom att betala 10 000:- till mig. Sedan struntar den person att betala. Skulden går till kronofogden och sedan händer inget. Att bryta mot en dom kan man då bara göra så här. Finns det något mer jag kan göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att det finns en lagakraftvunnen dom som reglerar en obetald skuld. Frågan är vad du kan göra om personen fortfarande inte betalar sin skuld till dig efter det här. Tingsrättens dom utgör en så kallad exekutionstitel som kan ligga som grund för utmätning. Du kan alltså vända dig till Kronofogden för verkställighet genom den här exekutionstiteln (3 kap. 1 § utsökningsbalken (UB)). När din ansökan har gått igenom kan Kronofogden genomföra en utmätning. En utmätning innebär att Kronofogden verkställer tingsrättens dom genom att ta personens egendom i anspråk och sälja den för att betala skulden som hen har till dig (4 kap. 1 och 2 § UB). Som huvudregel kan all egendom som tillhör personen tas i anspråk för att betala skulden. Undantag finns gällande till exempel nödvändiga nyttigheter som kläder, enklare smycken och möbler som inte kan utmätas (5 kap. 1 § UB). Jag saknar information om omständigheterna i ditt fall men det som kommer att utmätas beror på skuldens storlek, vilka tillgångar som finns att utmäta och vilket behov den skuldsatta har. Om den som är skyldig dig pengar inte har några tillgångar alls och Kronofogden inte kan genomföra en lyckad utmätning kan det bli svårt för dig att få dina pengar.

Hoppas att du fick din fråga besvarad och jag råder dig att kontakta vår juristbyrå för tidsbokning eller att ringa vår telefonrådgivning om du skulle behöva vidare hjälp med ditt ärende.

Kontaktuppgifter till vår telefonrådgivning:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00

Med vänliga hälsningar,

Izabella Bugsby de la VargaRådgivare