FrågaFAMILJERÄTTAdoption16/01/2020

Adoption av vuxen

Hej,

Min man har just avlidit. Han hade en vuxen dotter och son.

Dottern och jag har kommit varandra mycket nära och även så mina vuxna barn de känner för henne som en syster. Jag vill gärna adoptera henne, framför allt att hon betyder mycket för oss och det skulle vara så bra för barnbarnen och henne själv. Hur går vi tillväga?

Med vänlig hälsning,

Kerstin HallenLarsson

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om adoption regleras i 4 kapitlet föräldrabalken (FB).

Reglerna vid adoption av vuxen

Jag tolkar utifrån din fråga att dottern är över 18 år och därmed anses vara vuxen. Den som har fyllt 18 år får adopteras om det föreligger särskilda skäl med hänsyn till förhållandet mellan den som ska adoptera och den ska adopteras, det vill säga mellan dig och dottern. Men den ska även vara lämplig i övrigt (4 kap 4 § FB). Det som görs vid en bedömning om det föreligger särskilda skäl är bland annat att undersöka om ert förhållande motsvarar en förälder och barn-relation, om du har uppfostrat dottern etc.

Hur du ska gå tillväga

En ansökan om adoption ska ske av dig som vill adoptera (4 kap 11 § FB). Ansökan skickas till tingsrätten där ni har er hemvist (4 kap 12 § FB).

Du hittar mer information här: https://www.domstol.se/amnen/familj/adoption/adoption-inom-sverige/

Här kan du ansöka om adoptionen: https://www.domstol.se/amnen/familj/adoption/ansok-om-adoption/

Lycka till!

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare