FrågaFAMILJERÄTTAdoption29/02/2020

Adoption av vuxen

Hej. Kan en person adoptera en vuxen person utan att först informera de biologiska barnen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt svensk rätt är det möjligt att adoptera myndiga personer. I dessa fall behöver du som adopterar bara ett godkännande av den personen som ska adopteras. Du behöver inte informera dina biologiska barn om detta i förväg. Enligt 4 kap. 4 § FB får en vuxen person adopteras om det finns särskild anledning till adoption med hänsyn till förhållandet mellan den som ansöker om att adoptera och den som ska adopteras. Adoptionen måste vara lämplig för båda parterna.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Hellin GültekinRådgivare