FrågaFAMILJERÄTTAdoption31/12/2021

Adoption av vuxen. Avstående och avsägelse av arv.

Hej! Växte upp i fosterfamilj från jag var ett år, mamma dömdes till rättspsykiatrisk vård för mord på min far. "Slussades" in till biologiska mamman. Hatade det. Hatade henne. Bodde 6 år iallafall hos dem, och så fort min schizofrena mamma hamnade på sjukhus. Biologiska morsan dog i april 2004. Jag är 42 nu. Undrar över möjligheten att fosterföräldrarna skulle kunna få adoptera mig, som ett avslut. Ja, jag är 42 år. Skulle absolut avstå allt arv, inte ute efter pengar. Bara att få ha rätten till rätt föräldrar när jag dör.

Lawline svarar

Tolkning av omständigheter och fråga

Jag förstår det som att din mamma dömdes till rättspsykiatrisk vård för mord på din far när du var ett år och det var då som du fick bo hos en fosterfamilj. Efter sex år så fick du bo med din biologiska mamma igen som du hatar men du fick bo hos fosterföräldrarna när din mamma hamnade på sjukhus för hennes schizofreni.

Du undrar nu utifrån detta om dina fosterföräldrar kan adoptera dig och om du kan avstå ditt arv som följer av att de blir dina föräldrar.

Finns det fler omständigheter eller om jag har missförstått något får du gärna kontakta Lawline igen så hjälper vi dig med din fråga.

Adoption

För att du ska bli adopterad som person över 18 år så krävs att det finns särskild anledning till en adoption med hänsyn till personliga förhållandet mellan dig och dina fosterföräldrar och om adoptionen är lämplig i övrigt (4:4 1 st FB). Det krävs att den sökande vill adoptera och samtycker till det (prop 2017/18:121, proposition till 4:4 FB). Vid bedömningen av om det finns särskild anledning till en adoption ska det särskilt beaktas om sökanden har uppfostrat den som sökanden vill adoptera eller om adoptionen annars avser att bekräfta en relation som motsvarar den mellan barn och förälder (4:4 2st FB). Det räcker inte att ni har en god relation (prop 2017/18:121, proposition till 4:4 FB).

Dina fosterföräldrar måste därför acceptera och vilja bli föräldrar till dig. Dina fosterföräldrar har uppfostrat dig till 7-års ålder men därefter har de tagit hand om dig i perioder. Det har därmed funnits någon form av uppfostran. Jag har ingen information om vilken relation du har till dina fosterföräldrar men om det finns en relation som motsvarar barn och förälder så kan adoptionen gå igenom. Det räcker inte att ni har en god relation utan detta förhållandet måste föreligga. Om du vill komplettera med mer information om er relation kan du ställa ytterligare frågor till oss på Lawline!

Om adoptionen är lämplig i övrigt ska beaktas utifrån samtliga omständigheter i enskilda fallet. Där beaktas dig som sökande i form av om det är lämpligt och om det finns ett behov av adoption för dig. Denna lämplighetsbedömning grundas delvis på åldersskillnaden mellan dig och dina fosterföräldrar (prop 2017/18:121, proposition till 4:4 FB).

Huruvida en domstol bedömer det möjligt för dig att få din adoption att gå igenom beror på deras bedömning. Där kan tydligare omständigheter komma fram om eran relation som ni har idag och hur det var när ni växte upp. Sedan kan även ytterligare frågor kring ditt behov komma fram. En fördel till bedömningen kan vara att du inte gör det för att få ut ett arv utan för att du vill ha föräldrar när du dör. Så det finns en möjlighet att din adoption går igenom men det är inte glasklart. Om du har mer information om eran relation kan du ställa ytterligare frågor till oss på Lawline!

Både du eller fosterföräldrarna kan ansöka om adoption (4:11 FB). Denna ansökan görs till tingsrätten i den ort där dina föräldrar har sin hemvist, det vill säga platsen där de bor (4:12 FB).

Arvet

Som du har förstått så innebär en adoption att du rättsligt blir att betrakta som deras barn (4:21 FB). Då du blir deras barn så intar du en arvsrättslig ställning i form av bröstarvinge (2:1 ÄB).

Du kan genom två sätt avstå ditt arv vilket ska förklaras under följande rubriker. Jag kommer under denna fråga förutsätta att adoptionen har gått igenom, då det annars inte blir relevant för din fråga.

Arvsavsägelse

Du kan frånsäga dig ditt arv genom arvsavsägelse. Denna frånsägelse kan du göra skriftligen hos fosterföräldrarna eller genom godkännande av ett testamente där de säger att du inte får något arv. Detta kan du göra när fosterföräldrarna är i livet.

Däremot har du rätt till laglotten då du är deras barn i rättslig bemärkelse. Laglotten utgör hälften av det som skulle tillfallit dig enligt lag (7:1 ÄB) Du kan som huvudregel inte avsäga dig din laglott utan att få skälig ersättning, däremot så kan du avsäga dig det om det går till närstående person (17:2 1st ÄB)

Arvsavsägelsen innebär att bröstarvingarna till dig inte kommer få något heller (17:2 3st ÄB).

Arvsavstående

Arvsavstående innebär att arvet fördelas på som om den som avstått från arvet varit död. Detta arvet går till denne bröstarvingar om dessa finns.

Detta kan bara göras när arvlåtaren har avlidit och fram till arvsskiftet har skett. I ett arvsavstående ska man förklara att man avstår sitt arv. Detta görs genom att man lämnar in en skriftlig handling till Skatteverket i samband med bouppteckningen.

Tips

Mitt tips är att ansöka om adoption till tingsrätten i den ort som dina föräldrar har hemvist och ta reda på att de vill adoptera dig. Där kan tingsrätten göra en bedömning om adoptionen är lämplig där även du har möjlighet att utförligare berätta om varför du ska bli adopterad. Sedan rekommenderar jag att du antingen avsäger dig arvet eller avstår det om du inte vill ha arvet som adoptivbarn.

Hoppas du har fått svar på din fråga och lycka till!

Carl MalmströmRådgivare