ag har hört talas om 12:2. Vad innebär denna lag? Har jag fattat rätt att särkullbarn kan bli utan arv?

Hej. Jag har hört talas om 12:2. Vad innebär denna lag? Har jag fattat rätt att särkullbarn kan bli utan arv?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är problemet

Jag tolkar frågan som att du vill veta om särkullbarn kan bli arvlösa med hänvisning till 12 kapitel 2 § äktenskapsbalken.

Därför tänker jag förklara hur regeln i 12:2 äktenskapsbalken påverkar särkullbarns arvsrätt.

Svaret regleras i ärvdabalken (ÄB) och äktenskapsbalken (ÄktB).

Särkullbarn blir inte arvlösa

Huvudregeln är att makar först delar på sitt giftorättsgods enligt likadelningsprincipen och sen ärver avlidnes barn/andra arvinge enligt ärvdabalken.

Ibland har den person som dör mycket begränsat tillgångar medan den efterlevande maka/make har mycket tillgångar. I sådana fall kan den efterlevande vara intresserat av att helt enkelt behålla sina egna tillgångar utan att dela enligt likadelningsprincipen. Det är möjligt enligt regeln du hänvisar till (12 kap, 2 §, ÄktB).

Den avlidnes barn/övriga arvinge/testamentstagare ärver fortfarande enligt den legala arvsordningen eller testamente (3 kap.,ÄB).

Hur du kan gå vidare med din fråga

Jag hoppas att du med detta fick svar på din fråga!

Om du har behov av ytterligare rådgivning, rekommenderar jag att du tar kontakt med vår juristbyrå för vidare hjälp i ditt ärende.

Du kan boka en tid med vår juristbyrå här eller ringa oss för att få mer information.

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00.

Bästa hälsningar,

Geske Lovmand HvidRådgivare