FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt23/06/2019

Äga lägenhet som minderårig

Kan man endå få ett lägenhet om man ska fylla 18 i år

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att du undrar om man får äga en lägenhet innan man fyllt 18 år.

Alla människor har rättskapacitet, vilket exempelvis innebär att alla kan äga saker, så som bostäder eller aktier eller annan lös egendom. Svaret är alltså ja, du kan äga en lägenhet innan du fyllt 18 år.

Däremot får vanligtvis inte omyndiga företa rättshandlingar, dvs ingå avtal enligt 9 kap 1 § föräldrabalken (hädanefter FB). Omyndiga behöver samtycke av sina förmyndare för att få ingå rättshandlingar.

Trots detta får en underårig med eget hushåll företa de rättshandlingar som vanligen behövs för hushåll i allmänhet. Detta enligt 9 kap 2 a § FB. Därmed kan någon som är under 18 år och som har sin egen bostad ingå de avtal som normalt krävs för att ett hushåll ska kunna underhållas och fungera på ett sedvanligt sätt. Det är alltså ingen större skillnad att äga och bo i en lägenhet som omyndig än för myndiga.

Jag hoppas du är nöjd med svaret!

Med vänliga hälsningar,
Jesper HorndahlRådgivare