Äganderätt vid bostadsköp

Hej,

Jag ska separera mig. Vi är sambo o inget samboavtal är påskrivet. Vi är överens om bodelningen i den nuvarande bostaden. Vi bor i en hyresrätt.

Jag ska flytta ut om några dagar.

Idag ska jag skriva ett kontrakt på en bostadsrätt.

Jag undrar om det kan bli komplikationer eftersom jag inte har flyttat ut ännu? O en del av bodelningenspengar ingår i mitt nya inköp av bostad?

Kan han ta del av mitt bostadsinköp juridiskt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du väder dig till oss på Lawline!

Bodelning

Jag tolkar det som att ni är överens om bodelningen. Därför går jag inte närmre in på det. Jag vill dock förtydliga att det går bra att den ena parten behåller hyresrätten. Det är dock straffbart att göra det mot ersättning enligt 12 kap 65 § jordabalken!

Bostadsrätt

Vid köp av en bostadsrätt upprättas ett köpekontrakt. Det kontraktet omfattas av vissa formkrav. Formkraven regleras i 4 kap 1 § jordabalken. Köpehandlingen ska undertecknas av både säljare och köpare. Det ska innehålla en överlåtelse av bostaden från säljaren till köparen. Köpeskillingen ska anges, samt datum när köpet genomförs.

Det innebär att du som ensam köpare äger bostaden. Om du har en överenskommelse vid sidan av med din partner är den ogiltig för din partners del. Endast det som står på kontraktet gällande köpeskilling och namngiven köpare gäller. Så länge din partner inte står namngiven samt undertecknad på bostaden går det inte att göra ägandeanspråk.

Av praktiska skäl måste du erhålla de pengar du nämner i brevet av din partner för att kunna genomföra köpet. Vilket innebär att du får din dela av bodelningen. Då är den avslutad. Du använder sedan de pengarna för att köpa bostaden. Då har du köpt bostaden med egna pengar.

Hoppas att du är nöjd med ditt svar.

Vänligen,

Björn LotoftRådgivare