Ägarandel för fullt uppskov

Hej, Jag har i dagarna sålt min lägenhet och skrivit kontrakt på en ny lägenhet som jag köper med min flickvän. Jag sålde min lägenhet för 1,750,000 och gör en vinst på 730,00. Den nya lägenheten jag och min flickvän skrivit kontrakt på kostade 2,685,000. Jag kommer med hjälp av min vinst och tidigare kapital vara den som står för kontantinsatsen i den nya lägenheten. Hur mycket måste jag äga för att få fullt uppskov på min reavinst? Kan man ändra ägarandel efter att man skrivit kontrakt?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

För att få uppskov med hela vinsten från en tidigare försäljning behöver din andel av ersättningsbostaden kosta åtminstone lika mycket som det du sålde din tidigare lägenhet för (minskat med kostnader för försäljningen), se 47 kap. 7 § inkomstskattelagen. Om nu 1 750 000 kr är vad du sålde den förra bostaden för, minskat med kostnader för försäljningen, behöver din andel av den nya lägenheten kostat minst så mycket, vilket skulle innebära att du behöver äga minst 1 750 000 / 2 685 000 = 65,2 % av bostaden. Dessutom måste din ägarandel multiplicerat med det maximala uppskovsbeloppet på 1 450 000 kr vara åtminstone samma som beloppet du vill få uppskov med. I det här fallet skulle den gränsen gå redan vid 50,3 %, varför inköpspriset för det nya boendet istället blir avgörande för hur stor ägarandelen måste vara.

Ni kan inte ändra ägarandel efter kontraktsskrivandet så att det uppfyller kraven för att uppskov ska medges på annat sätt än genom att sälja lägenheten mellan er själva så att du står som köpare till hela din andel. Skulle du istället överta en del genom gåva så får du inte det högre inköpspriset för den nya lägenheten som du behöver för att få uppskov med hela vinsten. Samtliga försäljningar fram och tillbaka mellan er båda kommer att behöva redovisas för Skatteverket, även om det inte innebär en beskattning om ni köper och säljer till samma pris.

Hoppas att detta besvarade din fråga!

Vänligen

Ida WalhagenRådgivare