Ägaransvar för skador orsakade av hundar

Hej

Vår grannes stora hund rymmer med jämna mellanrum och jagar då alla som passerar. Jag har påtalat detta flertalet gånger.

För två veckor sen passerade jag med mina två, kopplade. Grannens hund stod utanför deras tomt tsm med ägarna. Han skäller direkt på oss och hoppar rakt ut från tomten mot oss. Han var ca 10 meter ut i gatan. Han kommer inte riktigt hela vägen fram till oss då han sitter kopplad, i ett alldeles för långt koppel. Det blir snabbt irriterat då de tar inte in sin hund utan står mest och stirrar. Ägaren medgav sen att han blev helt handlingsförlamad. Till slut blir min äldsta hund så arg att han flyger på min andra hanhund istället.

I den röran som uppstår när vi ska dela dem, trillar jag och hamnar underst. Av misstag blir jag biten i vaden allvarligt. Det blev akuten den natten. Grannen medger att han känner sig skyldig till incidenten även om det inte var hans hund som bet. Mina sår går inte att sy utan nu behandlas jag med vaccumpump för att senare få delhudstransplantat. Vi kommer även att låta vår gamla hund somna in nu. Vi känner alla en stor rädsla för att detta ska hända igen då deras hund ofta rymmer. Hunden ifråga saknar helt vardagslydnad och är väldigt otrevlig då han morrar mot människor också.

Hur blir det med hans ägaransvar här?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som vilket ansvar din granne kan åläggas på grund av hans hunds beteende. Du påpekar att hunden saknar vardagslydnad samt morrar mot människor vilket i sig inte är olagligt, däremot kan din granne ställas till ansvar för hundens beteende.

Din granne har som hundägare ett så kallat ''strikt ansvar'' i enlighet med 19 § första stycket Lag om tillsyn över hundar och katter. Strikt ansvar innebär att din granne som hundägare är skyldig att ersätta alla skador som orsakas av hans hund även om han inte vållat skadan. En förutsättning för att han ska bli skadeståndsskyldig är utifrån lagstiftningen alltså att hans hund har orsakat en skada. Det strikta skadeståndsansvaret omfattar inte bara skador som vållats genom hundbett. I exempelvis NJA 1947 s. 594 ansågs hundägaren ansvarig för skada som drabbat en cyklist vid sammanstötning med en hund.

Som svar på din fråga så har din granne ett strikt ansvar över sin hund. Det är viktigt att förstå att en enskild prövning görs från fall till fall, men en sådan prövning som skulle kunna peka på att det är din grannes hund som orsakat skadan som uppstått hos dig så kan han hållas ansvarig i enlighet med 19 § första stycket Lag om tillsyn över hundar och katter.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Ibrahim HalwachiRådgivare