FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt23/06/2021

Åklagarens objektivitetsplikt

Det sägs att även Åklagare skall ta hänyn till den misstänkte.

Vilka regler finns för detta? VG ge länkar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Åklagare ska iaktta objektivitetsprincipen vilket, bland annat, betyder att åklagaren ska förhålla sig objektivt till frågan om en misstänkt är skyldig eller inte. Objektivitetsprincipen kommer till uttryck på olika ställen i lagen. I 23 kap. 4 § rättegångsbalken anges det bland annat att förundersökningen ska bedrivas på ett objektivt sätt vilket, enligt lag, innebär att undersökningsledaren ska beakta både sådant som talar för att den misstänkte är skyldig samt sådant som talar för att den misstänkte inte är skyldig. Objektivitetsprincipen anges även i 45 kap. 3 a § rättegångsbalken där det uttryckligen står att en åklagare ska agera på ett objektivt sätt även efter att åklagaren har väckt åtal. Att en åklagare ska "ta hänsyn till den misstänkte" kan med andra ord innebär att man som åklagare även ska iaktta sådant som talar emot den misstänktes skuld.

Om du är i behov av fortsatt vägledning så är du varmt välkommen att återkomma till oss. Du kan boka tid på Lawlines hemsida (https://lawline.se/boka).

Med vänliga hälsningar

Felicia HauzenbergerRådgivare