Äktenskapsförord och vårdnad av barn i fall av bortgång

Hej,

Vi har upprättat ett eget äktenskapsförord som beskriver hur vi vill dela upp vid en eventuell skilsmässa. Vi skulle behöva ha detta granskat Och godkänt av en jurist. Vad kostar det?

Undrar även om man i sitt testamente ska ange vem man önskar ska ta hand om ens barn till dess de är myndiga (om båda föräldrar avlider vid samma tillfälle).

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jurister på någon familjerättslig byrå kan hjälpa er att upprätta eller granska ett äktenskapsförord. Kostnaderna kan variera ganska mycket utifrån bland annat var man bor och hur lång tid det tar. Ett billigt alternativ är att använda Lawlines tjänst för äktenskapsförord: https://lawline.avtalsrobot.se/avtal/aktenskapsforord/

Genom den kan man upprätta ett äktenskapsförord själv, men samtidigt vara trygg med att allt blir korrekt juridiskt. Det kostar 795 kr. Tjänsten innehåller en färdig mall att fylla i. Att skapa ett äktenskapsförord online är enkelt och tar bara några minuter. Man upprättar förordet genom att fylla i formuläret, vilket är dessutom helt gratis så att man kan försäkra sig om att det är rätt innan man betalar och genererar äktenskapsförordet. Sedan signeras avtalet för hand genom att skriva ut det.

Om något blir fel har man upp till 30 dagar på sig att kostnadsfritt göra ändringar i sitt äktenskapsförord. Kontakta kundtjänst på 08-533 300 04 / info@lawline.se för att göra ändringar i efterhand i äktenskapsförordet.

Äktenskapsförordet ska också lämnas in till Skatteverket för inregistrering.

Angående omvårdnaden av barn är det inget krav att ange vem man skulle vilja ha hand om barnen i fall av föräldrarnas bortgång. Man kan skriva ner sina önskemål, men detta kommer inte vara juridiskt bindande. Domstolen är skyldig att ta beslut om vem som ska få vårdnaden om barnen utifrån barnets bästa, och kan då välja någon annan en den ni önskat om det bedöms vara det bästa. Ni kan ändå absolut lämna ett förslag, så att er vilja är tydlig.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare