Äktenskapsförord rörande aktier

Jag driver idag tre företag, hur skriver jag lämpligast ngt juridiskt bindande så min man inte kan ta del av mina företag vid en ev skilsmässa?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det som att din fråga rör hur du som bäst undantar aktierna i ditt företag vid en eventuell bodelning.

Huvudregeln i svensk rätt är att all egendom som inte är enskild egendom utgör giftorättsgods, dvs. det som ni gemensamt ska dela på vid en eventuell bodelning, se 7 kap 1 § Äktenskapsbalken (ÄktB). Genom 7 kap 2 § ÄktB kan man inskränka denna regel genom bland annat ett äktenskapsförord vilket innebär att makarna kan avtala om vad som ska undantas vid en framtida bodelning. Av andra stycket i samma bestämmelse framgår också att avkastning till den enskilda egendomen är giftorättsgods så länge inget avtalats gällande detta. Av omfattande rättspraxis framgår att den aktuella egendomen ska vara bestämd för att den ska kunna omfattas av ett äktenskapsförord. Egendom som aktier har ett rörligt värde och man måste därför i ett äktenskapsförord specificera vilka aktier som avses.

Med anledning av rättsläget är min rekommendation därför att ni upprättar ett äktenskapsförord som omfattar de aktier som du äger i just dessa företag. Det är även viktigt att ni i denna rättshandling uttrycker att även avkastningen för dessa aktier också omfattas av överenskommelsen, annars kommer dessa att utgöra giftorättsgods. Skulle du sälja bolaget kommer det som träder i dessas ställen att utgöra enskild egendom vilket framgår av ÄktB 7 kap 2 § p. 6.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare