FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag17/01/2022

Äktenskapsskillnad och företrädaransvar i aktiebolag

Jag och min make har varit gifta i snart 5 år och var dess innan förlovad i 8 år. Jag ägde en egen bostadsrätt när vi träffades som jag bor kvar i och han hade en annan bostad, endast dom två sista år har han haft adress på min bostad. Tidigare hade han adress i sitt eget hus men det sålde han och nu bor han på företaget som befinner sig på annan ort, och har därför haft adress till min bostadsrätt i 2 år. Men in faktum har han aldrig bott här. Inte ens i en vecka eller mer än 6 övernattningar pr år. Jag köpte bostadsrätten och är den som därmed står på köpekontraktet och bostadslånet. Här finns det ett högt övervärde. 1.Kan jag sälja min bostaden efter jag har begärt skilsmässa och få fri tillgång till köpsumman? Om jag efter bodelningsdatum köper mig en mindre bostad kommer även den då räknas in i bodelningen? Make har företag var jag tror skulderna snart övergår tillgångarna p.g.a. stora dyra lån. Han har gått i personlig borgen för bolagets skuld. 2.Hur blir jag drabbad om banken kräver honom på borgen vid äktenskap - jämfört med skiljsmässa och under en bodelningsprocess som drar ut på tiden i ett år. Om jag inlämnar önskemål om skilsmässa medan bolaget fortfarande kan betala dess låneräntor? 3.Vad blir den ekonomiska konsekvens om jag blir 50% delägare/aktieägare/styrelsemedlem i ett av bolagen var jag är anställd och han har personlig borgensansvar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,

UTREDNING

Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid behandlingen av ditt ärende är äktenskapsbalken (ÄktB) och jag kommer nedan att besvara frågorna i tur och ordning och i den mån det går ska tilläggas.

Allmänna hållpunkter

Under äktenskapet gäller den äktenskapsrättsliga principen om särförvaltning, vilken kommer till uttryck i 1 kap. 3 § ÄktB. Där sägs att varje make råder över sin egendom och svarar för sina skulder. Till skillnad från vad många tror föreligger det alltså ingen egendomsgemenskap inom ett äktenskap. Men makar kan naturligtvis också, precis som alla andra, äga saker gemensamt.

Vid en äktenskapsskillnad ska makarnas egendom fördelas mellan dem genom bodelning, 9 kap. 1 § ÄktB. Notera begreppet ska. Det handlar således om en obligatorisk regel varför ingen utav er kan vägra den andre ett sådant förfarande. Bodelningen ska vidare göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då talan om äktenskapsskillnad väcktes, 9 kap. 2 § 1 st. ÄktB. I bodelningen ska makarnas giftorättsgods ingå och med giftorättsgods avses sådan egendom som inte är enskild, 7 kap. 1 § och 10 kap. 1 § ÄktB. Enskild egendom är egendom som exempelvis till följd av äktenskapsförord har gjorts till enskild, 7 kap. 2 § 1 st. 1 p. ÄktB. Under vissa förutsättningar kan i och för sig även enskild egendom adderas till övrig egendom som omfattas av bodelningen, vilket kan bli fallet vid en överenskommelse mellan makarna, 10 kap. 4 § 1 st. ÄktB.

Bodelningen utförs sedan i etapper och först upprättas en bouppteckning där en genomgång av tillgångar och skulder görs. De tillgångar och skulder som tagits upp i bouppteckningen ska sedan värderas eftersom varje make har rätt att först använda så mycket av sin egendom som krävs för att täcka eventuella skulder, 11 kap. 2 § ÄktB. Därefter görs en hälftendelning, 11 kap. 3 § ÄktB. Sedan sker den s.k. lottläggningen i vilken du och din make rent konkret bestämmer hur tillgångarna ska fördelas mellan er så att värdet av era respektive lotter blir lika stort, 11 kap. 7 § ÄktB. Om någon får egendom till ett värde som överstiger andelen, dvs. om lotten blir större än andelen, ska den maken utge en s.k. skifteslikvid till den andra maken, dvs. en slags kompensation motsvarande mellanskillnaden, 11 kap. 9 § ÄktB, se även 11 kap. 11 § ÄktB. Slutligen ska bodelningen och lottläggningen fastslås i ett bodelningsavtal, vilket bör registreras hos Skatteverket. Det sistnämnda är dock inget krav, men brukar ändå vara fördelaktigt i bevishänseende, 13 kap. 6 § ÄktB.

Fråga 1 - Bostaden, vad gäller?

I din ärendebeskrivning nämner du inget äktenskapsförord eller gåvobrev med föreskrift om att gåvan/gåvorna ska utgöra mottagarens enskilda egendom varför jag utgår ifrån att sådana handlingar inte heller existerar. Det innebär att värdet på alla era tillgångar, egna och gemensamma, ska hälftendelas. Din bostadsrätt är således giftorättsgods och ska därmed in i den kommande bodelningen. Därför kan (får) du av förklarliga skäl inte sälja bostaden utan din makes samtycke. En sådan rättshandling blir, efter en väckt talan i domstol, ogiltig, vilket också betyder att bostaden ska gå åter, dvs. att din köpare måste lämna tillbaka objektet till dig. Överlåtelsen förblir dock giltig om den nya innehavaren skulle ha fått bostaden i sin besittning och i god tro, 7 kap. 9 § ÄktB. Men då blir du istället ersättningsskyldig motsvarande köpeskillingen eftersom bodelningen, som tidigare påpekats, ska göras med utgångspunkt i hur egendomsförhållandena såg ut den dag då talan om äktenskapsskillnad väcktes, dvs. när ansökan om äktenskapsskillnad (skilsmässa) lämnades in till tingsrätten, 9 kap. 2 § 1 st. ÄktB (se ovan). Av samma anledning får dock sådant som sker efter den här tidpunkten ingen bäring på bodelningen varför den egendom som du införskaffar (exempelvis en ny bostad) efter dagen då talan om äktenskapsskillnad väcktes faller utanför bodelningen.

Fråga 2 - Din makes skulder, vad gäller?

Ovan nämndes principen om särförvaltning, vilken som sagt innebär att makarna under äktenskapet råder över sina tillgångar och svarar för sina respektive skulder. Det betyder att du rättsligt inte kommer att drabbas av din mans borgensåtaganden. I vart fall inte direkt. Men samtidigt har din make har rätt att använda så mycket av hans egendom (giftorättsgods) som krävs för att täcka skulderna, vilket indirekt kommer att påverka dig. Om din make inte skulle ha några tillgångar i behåll inför bodelningsprocessen innebär ju detta i praktiken att det mesta, för att inte säga allt, som blir föremål för hälftendelningen är dina tillgångar. Men notera återigen att bodelningen ska göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då talan om äktenskapsskillnad väcktes. Om din make tvingas infria sina borgensåtaganden efter den här tidpunkten får han inte göra avräkning dessa. Min uppfattning blir därför, som svar på en av dina delfrågor, att du eventuellt bör ansöka om äktenskapsskillnad medan din makes bolag fortfarande klarar av räntekostnaderna. För i dagsläget är ju bolaget formellt gäldenär, inte din make.

Fråga 3 - Ditt ansvar i din makes bolag som aktieägare och/eller styrelseledamot?

Jag vet egentligen inte vilken typ av bolag det är fråga om, men gissningsvis handlar det om ett aktiebolag eftersom du hänvisar till begreppet "aktieägare". Därför blir aktiebolagslagen (ABL) tillämplig lag.

Huvudregeln följer av 1 kap. 3 § 1 st. ABL vari det sägs att ägarna i ett aktiebolag inte har något personligt betalningsansvar för bolagets förpliktelser. Bolaget i egenskap av juridisk person svarar alltså ensamt för bolagets eventuella skulder. Från huvudregeln finns dock undantag. I lagrummets andra stycke sägs nämligen att det i 25 kap. 19 § finns bestämmelser om personligt betalningsansvar för aktieägare i samband med likvidationsskyldighet på grund av kapitalbrist. En aktieägare som medvetet deltar i ett beslut om att låta bolaget fortsätta med sin verksamhet när bolaget är skyldigt att gå i likvidation enligt 17 § ansvarar solidariskt med övriga aktieägare.

När det finns skäl att anta att bolagets egna kapital understiger hälften av det registrerade aktiekapitalet måste styrelsen genast upprätta och låta en revisor granska en kontrollbalansräkning, 25 kap. 13 § 1 p. ABL. Om kontrollbalansräkningen utvisar att det egna kapital understiger hälften av det registrerade aktiekapitalet ska styrelsen snarast möjligt utfärda kallelse till en bolagsstämma, en s.k. första kontrollstämma, som ska pröva om bolaget skall gå i likvidation, 25 kap. 15 § 1 st. ABL. Vidare anges i 25 kap. 16 § 1 st. ABL att om den kontrollbalansräkning som har lagts fram vid den första kontrollstämman inte utvisar att det egna kapitalet vid tiden för stämman uppgick till minst det registrerade aktiekapitalet och stämman inte har beslutat att bolaget ska träda i likvidation ska bolagsstämman inom åtta månader från den första kontrollstämman på nytt pröva frågan om bolaget ska gå i likvidation genom en andra kontrollstämma. Om styrelsen skulle underlåta att upprätta en kontrollbalansräkning, sammankalla till kontrollstämma eller i enlighet med 17 § ansöka hos tingsrätten om att bolaget ska gå i likvidation svarar styrelsens ledamöter solidariskt för de förpliktelser som uppkommer för bolaget under den tid som underlåtenheten består, 25 kap. 18 § ABL. Endast om du kan visa att du inte har varit försumlig undgår du det personliga betalningsansvaret som styrelseledamot.

Det ska tilläggas att ansvarsgenombrott även kan bli aktuellt för bolagets obetalda skatter och avgifter. En företrädare för en juridisk person, exempelvis ett aktiebolag, som uppsåtligen eller av grov oaktsamhet inte har betalat skatt och avgift kan, tillsammans med den juridiska personen, bli personligt ansvarig för att skatten eller avgiften blir betald. Underlåtenhet att göra skatteavdrag med rätt belopp eller vid lämnande av oriktiga uppgifter avseende ingående mervärdesskatt (moms) eller överskjutande punktskatt kan också resultera i ett företrädaransvar, dvs. ett ansvarsgenombrott med personlig betalningsskyldighet, se 59 kap. 12-15 §§ skatteförfarandelagen. Min bedömning är dock att det knappast går att argumentera för att du skulle ha varit grovt oaktsam, än mindre uppsåtlig i ditt agerande. I synnerhet inte i skrivande stund eftersom du, såvitt jag förstår, inte har någonting med din makes bolag att göra.

Vad gäller specifikt avseende din bostadsrätt om du ska lösa ut din make?

Bodelningen som sådan är obligatorisk, men den är underkastad avtalsfrihet varför ni på frivillig väg och efter eget gottfinnande kan reglera hur tillgångar och skulder ska fördelas. När en fastighet inte ska säljas har Högsta domstolen (HD) uttalat att värdet på fastigheten vid bodelningen ska beräknas till summan av marknadsvärdet minskat med utgifter för avyttringen (exempelvis mäklararvoden) och den latenta kapitalvinstskatten, se rättsfallet NJA 1975 s. 288. Utgångspunkten är således att värdet på fastigheten i en bodelning ska anses uppgå till den nettoförtjänst som hade gjorts om den hade sålts omedelbart. Syftet är helt enkelt att utjämna andelarna och därmed få till en mer rättvis fördelning mellan makarna eftersom någon skatt inte kommer att tas ut på det belopp som din man erhåller om denne skulle bli utköpt. Det är ju endast den framtida avyttringen som kommer att utlösa beskattning, inte bodelningen i sig.

Beräkningsmodellen som HD förordar bör enligt min mening användas när en fastighet ska åsättas ett värde. Och något slags fastställt värde blir ju av förklarliga skäl ett måste för att kunna beräkna ett lösenpris, om någon utav er ska köpas ut vill säga. Mot bakgrund av avtalsfriheten finns dock ingenting som hindrar er från att exempelvis avtala om ett delat ansvar för den latenta kapitalvinstskatten. Exakt hur ni väljer att göra är naturligtvis upp till er själva att bestämma. Slutligen ska tilläggas att rättsfallet ovan avsåg fast egendom, men min bedömning är att den här beräkningsmodellen ska tillämpas generellt på alla bostäder inom ett äktenskap som har ett förmögenhetsvärde (jfr hyresrätter vilka endast har ett bruksvärde för hyresgästen).

Notis: HD styr rättspraxis på det här området och är den yttersta uttolkaren av all sådan lagstiftning. Genom sina avgöranden skapar domstolen s.k. prejudikat (normerande/vägledande rättsfall), vilka övriga domstolar i lägre instanser (tingsrätter och hovrätter) informellt har att följa.

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.se och du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen. I så fall kan jag slussa dig vidare till någon av byråns eminenta jurister utan att du behöver sitta i telefonkö. Mot bakgrund av COVID-19 erbjuder våra jurister idag möten såväl telefonledes som på Teams och andra liknande digitala plattformar.

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare