FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag09/05/2018

Aktieägares rätt till utdelning.

Hej,

Om årsstämman beslutar om minoritetsutdelning delas den ut endast till minoritetsaktieägarna eller också till majoritetsaktieägaren dvs. den delas ut till alla aktieägare?

Med bästa hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Minoritetsaktieägarnas möjlighet att kräva utdelning, d.v.s. minoritetsutdelning, stadgas i Aktiebolagslagen (ABL) 18 kap. 11§. Deras rätt att kräva utdelning har inget att göra med vilka aktieägare som ska få ta del av utdelningen.

Huvudregeln är att samtliga aktieägare ska behandlas lika såvida inte annat föreskrivits i bolagsordningen (ABL 4 kap. 1-2 §§). I bolagsordningen kan exempelvis stadgas att olika aktieslag ska ha olika rätt till aktieutdelning. Det finns även en princip som säger att om samtliga aktieägare samtycker (SAS-principen) har man möjlighet att frångå regler som enbart är till skydd för aktieägare - exempelvis likhetsprincipen i ABL 4 kap. 1§.

Om det beslutas om en minoritetsutdelning får man alltså kolla vad som föreskrivs i bolagsordningen huruvida det finns olika aktieslag och vilken rätt dessa har till utdelning. Om samtliga aktieägare samtycker kan man besluta om utdelning till endast vissa aktieägare.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Anja BartholdssonRådgivare